موبایل
آدرس کلینیک

ایمپلنت فول موس یا ایمپلنت کل دهان


شما ممکن است به هر دلیلی دندان‌های خود را از دست بدهید: یک ‌دندان ، چند دندان و یا همه‌ی دندان‌ها به دلایل پوسیدگی، عدم رعایت بهداشت، کهولت سن، ضربات فیزیکی. برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته پزشکان راه‌حل‌های متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند ،یکی از آن راه‌حل‌ها دندان مصنوعی است .
مزایا و معایب دندان مصنوعی
شما باید مزایا و معایب هرکدام از این جایگزین‌های دندان را بدانید. در شرایطی که بیمار کاملا بی‌دندان است، می‌توان از دندان مصنوعی استفاده کرد. ساخت دندان مصنوعی بالا و پایین معمولا بین 2 تا 6 هفته طول می‌کشد. برخی پزشکان در عرض 24 تا 48 ساعت نیز این کار را انجام می‌دهند. زمان کم فرآیند ساخت و نصب امکان بازسازی سریع دندان‌ها را برای بیماراین دسته فراهم می‌کند.
این نوع  درمان هزینه کمی دارد. نیاز به جراحی ندارد و در زمان کمی انجام می‌شود به خاطر همین درگذشته بسیاری از افراد به سراغ آن می‌رفتند. بیمار حین درمان با مشکلاتی مثل درد و جراحی سروکار ندارد. اما مشکلات متعدد دیگری را در پی دارد. دندان مصنوعی بر روی لثه قرار می‌گیرد و اتصال مکانیکی بااستخوان فک را ندارد. چون استخوان عامل محرکی مثل ریشه دندان برای رشد ندارد به‌مرورزمان تحلیل می‌رود و ظاهر فرد به‌شدت دچار تغییر می‌شود. با تحلیل استخوان‌ها دندان مصنوعی دیگر بر روی لثه‌ها محکم قرار نمی‌گیرد. و باید هرچند سال عوض شود پس این نوع درمان اصلا دائمی نیست نکته مهم دیگر این است که دندان مصنوعی بر روی لثه‌ها تکان می‌خورد و قابلیت جویدن با دندان طبیعی قابل‌مقایسه نیست تحرک دندان‌ها علاوه بر جویدن هنگام صحبت کردن نیز مشکل ایجاد می‌کند . عفونت و آلودگی در زیر دنان مصنوعی از عوامل دیگر آسیب و عدم ثبات است .بیمارانی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند سقف دهانشان کاملا پوشیده است و تماس مستقیم مواد غذایی با نواحی چشایی امکان‌پذیر نیست پس طعم غذا را کمتر متوجه می‌شوند.
انواع اور دنچرها
‌‌
Over Denture  به دودسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. در دسته متحرک بر روی ایمپلنت‌های کاشته شده قطعه فلزی قرار می‌گیرد که نگهدارنده ی Over Denture است روی این قطعه گیره‌هایی قرار دارد که Over Denture روی آن‌ها چفت می‌شود.در برخی افراد میران استخوان کمی برای حمایت از ایمپلنت وجود دارد به همین خاطر یا پیوند استخوان انجام می‌شود یا از مینی ایمپلنت‌ها استفاده می‌شود مینی ایمپلنت‌ها نیاز به استخوان کمتری و عمق کمتری دارند. زمانی که از مینی ایمپلنت‌ها استفاده می‌کنیم دکمه‌هایی روی Over Denture و ایمپلنت قرار می‌گیرند و بر روی‌هم بسته می‌شوند. پس Over Denture متحرک توسط بیمار قابل برداشتن است و می‌تواند به‌راحتی بهداشت شخصی لثه‌ها و نواحی زیر Over Denture را خود فرد انجام دهد.
 
 
این طرح درمان ازلحاظ بهداشتی خیلی عالی است از این نظر که شما می‌توانید پروتز را کامل از دهان خارج کنید و میکروب‌هایی که زیر آن نفوذ کرده و در نواحی اطراف لثه نفوذ کرده کاملا شستشو بدهید و تمیز کنید مزیت خیلی بالایی محسوب می‌شود. اما در دسته دیگر Over Denture با پیچ به ایمپلنت‌ها محکم می‌شود و فقط توسط پزشک قابل‌برداشت است .  Over Denture  ثابت قابلیت جویدن را حتی بهتر از متحرک بازیابی می‌کند علاوه بر این تحلیل استخوان در این مدل اصلا وجود ندارد. در مدل متحرک احتمالا تا حدودی وجود دارد.  چراکه نیروهای اعمالی به شکل صد درصد وارد نمی‌شوند . استفاده از Over Denture متحرک یا ثابت به تشخیص پزشک معالج بستگی دارد در هر دو مدل معرفی‌شده لثه‌ها مصنوعی هستند و از لثه خود فرد استفاده نمی‌شود. به همین خاطر بهداشت لثه‌ها در این دو روش بسیار مهم است.
گزینه دیگری که برای فول موس برای بی‌دندانی مطرح است استفاده از فیکس بریج ها است در این روش از لثه خود بیمار استفاده می‌شود که این‌یکی از مزیت‌های فیکس بریج ها است. ابتدا ایمپلنت‌ها داخل فک کاشته می‌شوند .برای هر سه یا چهار دندان کاشت دو ایمپلنت نیاز است. پس تعداد ایمپلنت‌ها کاشته شده معمولا بیشتر از اور دنچرها است . ظاهر دندان‌ها  با فیکس بریج ها طبیعی‌تر و کاملا مشابه دندان‌های خود فرد است.فیکس بریج ها دو مدل دارند پروتز یک‌تکه و چندتکه. در مدل چندتکه معمولا سه پل دندانی جداگانه به ایمپلنت‌ها بسته می‌شود و چنانچه دندانی شکسته شود یا آسیب ببیند فقط قسمت مربوطه تعویض می‌شود. درصورتی‌که درروش های قبلی کل دندان‌ها باید تعویض می‌شدند.